"We moeten af van het fatalisme in het wielrennen. Van dat zinnetje: 'Drama's als dat van Bjorg Lambrecht zullen er altijd bijhoren'. Want er bestaat wel degelijk technologie om renners beter te beschermen, zoals airbags, zoals de Hövding uit Zweden. "Deze airbag is veilig tot 25km/u, dus nog verder te ontwikkelen voor coureurs, maar al deze is al succesvol op de markt voor gewone fietsers."

Bert Celis, coördinator van het kenniscentrum voor wielrennen Bike Valley, is duidelijk: het kan en moet veiliger in de wielrennerij. "En het wordt tijd dat de sport er zich voor openstelt."

"Het stomste zou zijn om het weg te lachen: Hahaha, een coureur met een airbag." Bert Celis beseft hoe moeilijk het wordt om het er ooit door te krijgen. Tegelijk doet het tragische ongeval met Bjorg Lambrecht (opnieuw) nadenken over hoe we dit soort onvoorstelbare drama's in het wielrennen kunnen vermijden.

De technologie kan helpen. Meer nog, ze moét helpen, zegt Celis. Hij is de coördinator van Bike Valley, een kenniscentrum voor de wielerindustrie in Beringen waar dertig bedrijven gevestigd zijn. Allemaal met de blik op de toekomst van de fiets en de wielrennerij.

"We kunnen niet zeggen dat we al alles hebben geprobeerd om de renners te beschermen, want dat is gewoon niet zo", zegt Celis. "Er bestaan airbags voor renners, zoals de Zweedse Hövding.

Binnen pakweg vijf à tien jaar zouden die de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. En verplicht in het peloton." (bron gva en Hövding)